wtorek, 1 grudnia 2015

Sposoby na skuteczna nauke jezyka obcego #1

Dzien dobry :)
Witam w kolejnym poscie. Mimo, ze szkolne lata mam za soba, nadal ucze sie jezyka angielskiego. Jezyk niemiecki opanowalam w bardzo dobrym stopniu i moim marzeniem jest osignac podobne wyniki w jezyku angielskim. Stosuje rozne materialy, uzywam roznych mediow, aby nauka byla latwiejsza i przyjemniejsza. Jesli jestescie ciekawi jak sie ucze angielskiego to zapraszam!


Szkolne podreczniki sa dla mnie zbyt nudne i monotonne. Niestety wiekszosc ksiazek ma podobny schemat. Tekst, slowka, gramatyka sluchanie CD, i ewentualnie test. Od kilku lat jestem zwolenniczka specjalistycznych czasopism do nauki jezyka. W Niemczech trafilam na magazyn Spotlight oraz na Business Spotlight, ktore umozliwiaja nauke w latwy i przyjemny sposob.

Obydwa magazyny mozna zaprenumerowac lub kupowac pojednycze egzemplarze. Kilka egzemplarzy kupilam na ebayu za niewielkie pieniadze. Tematyka Business Spotlight jest typowo ekonomiczna, teksty sa polityczne i poruszaja aktualne problemy lub systuacje gospodarcze.
Artykuly w magazynie sa podzielone na rozne poziomy zaawansowania: easy, medium i advanced. Niektore z nich pochodza z czaspopism typu New York Times etc.  Dzieki temu kazdy znajdzie tu swoj poziom. Pamietam jak na poczatku meczylam sie z artykulami advanced, a teraz idzie mi coraz lepiej :) 
Magazyn Spotlight jest ogolnotematczny. Znajdziemy tu nowinki techniczne, swiat mody i urody, znane osobowsci, kulture oraz podroze. Obydwa magazyny maja dzialy ze slownictwem tematycznym oraz gramatyke.

Przy kazdym artykule znajduje sie slowniczek z trudnymi slowkami, ktore sa przetlumaczone. Magazyny sa tak skonstruowane, ze trudne wyrazy pojawiaja sie w wielu artykulach- dzieki czemu czytajac wieksza ilosc tekstow w magazynie powtarzamy nowe wyrazenia. 

Kosmetyki testowane na zwierzetach? Dlaczego nie poczytac o tym w jezyku angielskim? 
W magazynie mamy rowniez dodatki np. w postaci malej ksiazeczki ze slowkami do nauki, tj. slownictwo prawnicze. Dodatkowo male karteczki ktore mozemy wydrzec z magazynu i uczyc sie z nich np. w pociagu, czy autobusie.
Z kazdego artykulu, ktory czytam wypisuje sobie nowe slowka. Niektore sa mi znane, ale je chwilowo zapomnialam. Te zupelnie mi nieznane podkreslam sobie na kolorowo, aby to wlasnie one przyciagaly moja uwage podczas powtorek. Wazne jest, aby powtarzac slownictwo. Poczatkowo dwa razy w tygodniu, pozniej raz na tydzien, nastepnie dwa razy w miesiacu. Po tym czasie zapamietujemy slowko na zawsze. Przynajmniej jest tak w moim przypadku. Wiem, ze artykulow nie bede czytac ponownie od deski do deski, ale nowe slowka w zeszycie przelece wzrokiem bardzo szybko. Bardzo polecam robienie sobie notatek.
Do magazynow sa rowniez dolaczone plyty CD z nagraniami. Plyty kupuje i sprzedaje na ebayu. W zeszycie zapisuje sobie rowniez wymowe slow.
Od czasu do czasu siegam po inne gazety Read On lub Business. Obydwie gazety bazuja na skroconych artykulach z oryginalnych brytyjskich i amerykanskich magazynow. Tak samo jak w przypadku Spotlight nowe slowka sa wypisane pod tekstem lacznie z tlumaczeniem.

Tematyka jest aktualna dlatego bardzo przyciaga i ulatwia rozumienie tekstu. Lubie np. czytac artykuly, ktore nawiazuja do aktualnych wydarzen czy tematow ze swiata. Podreczniki szkolne sa zazwyczaj przestarzale i nieaktualne.

Przy nauce jezyka  polecam uzywac slownika angielsko-angielskiego. Oryginalne tlumaczenie jest zawsze prawidlowe, i lepsze niz tlumaczenie do naszego jezyka ojczystego. Kazdy kto sie uczy angielskiego wie, ze niektore slowa maja kilka znaczen, ktore sa zupelnie rozmaite. Sprawdzajac slowko w slowniku angielsko-angielskim nauczymy sie wielu znaczen. Pamietam ile razy zloscilam sie tlumaczac slowo w normalnym slowniku i sens slowa byl niezrozumialy, albo nie pasowal zupelnie do kontekstu wypowiedzi.

Slowa, ktore sprawdzalam w slowniku zaznaczam sobie kolorowymi karteczkami i powtarzam sobie ich tlumaczenia.

Bedac w Polsce w Empiku widzialam magazyny, ktore byly tak samo przygotowane, jak te, ktore tutaj wymienilam. Korzystacie z nich? Jestem ciekawa jak Wy uczycie sie jezykow obcych? Macie swoje sprawdzone sposoby na skuteczna nauke? Jestem zafascynowana magazynami, gdyz sa aktualne i czytam je z ciekawoscia. Kolorowe obrazki i roznorodnosc tematyczna sprawiaja, ze nauka jest latwa, mila i przyjemna. 

cdn.
pozdrawiam
Kinga

9 komentarzy:

  1. muszę poszukać tych magazynów w Polsce :) a ja polecam kanał engvid na YT oraz stronkę memrise (do nauki słówek).

    OdpowiedzUsuń
  2. Z języków obcych najlepiej znam, tak jak Ty, niemiecki i rosyjski. Natomiast angielskiego uczyłam się długo i wielokrotnie zaczynałam naukę na nowo, a jednak lepiej znam litewski i białoruski, które też mi w miarę wychodzą.
    Ale walczę nadal z angielskim i coraz lepiej mi wychodzi, choć moje sposoby również nie są zbyt szkolne - głównie oglądanie tv w tym języku, czytam takie pismo "English Matters", które jak widzę jest bardzo podobne do tego o którym Ty napisałaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wow, to jest duza ilosc.. a do tego takie egzotyczne :) ja sie ciesze, ze umiem 1,5 jezyka :)

      Usuń
  3. Niedawno zaczęłam stosować program ANKI do nauki słówek i rpzyznam, że bardzo mi ułatwia sprawę, jeśli chodzi o powtórki :) ciekawie wyglądają te magazyny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam tez jedna aoplikacje, ale przyznam sie szczerze, ze nauka slowek z telefonem jakos mi nie idzie :(

      Usuń
  4. Ostatnio zaczęłam czytam książki po angielsku i naprawdę polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Hmm. Poszukam, ciekawe czy znajdę w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
  6. W Polsce sa podobne magazyny :) dostępne sa one w Empiku. Polecam :)!

    OdpowiedzUsuń